האי קפריסין הוא אחד האיים בעלי ההיסטוריה הארוכה ביותר המוכרים כיום. בעבר הרחוק היה האי הזה מרכז כלכלי חשוב ומאחז צבאי משמעותי. נכון להיום, נחשה האי קפריסין ליציב מאד מבחינה כלכלי. גם אם לעיתים מתפתחים בו משברים. משבר אחד כזה עבר על האי לפני כשש שנים, כאשר האי עבר משבר כלכלי חריף שגרם להתמוטטות של אחד הבנקים החשובים באי, הבנק של קפריסין. מהם הענפים הכלכליים הבולטים בקפריסין? מהו הענף בעל ההשפעה הרבה ביותר באי? מה צופן העתיד לקפריסין, בכל הקשור לכלכלה? בשורות הבטות נפרט מעט בנושא.

אי תיירות

חקלאות, מלונאות ותיירות בקפריסין

נכון להיום, הענף הכלכלי הגדול ביותר בקפריסין הוא ענף התיירות. בעבר הלא רחוק היה האי קפריסין גם משופע בחקלאות על ענפיה השונים. החקלאות באי כללה גידולי חיטה ושעורה, הדרים וגפנים וכן גידולי זיתים. בענפים הללו קיים עדיין ייצוא, בעיקר מהחלק הטורקי של האי. ואולם נכון להיום מדובר בכמויות קטנות של פירות וירקות, ולא מעבר לכן. למען הסר ספק – החקלאות עדיין לא נכחדה בקפריסין, אבל אחוז הולך וגדל מהאוכלוסייה פונה לענף הכלכלי המכניס יותר – התיירות. ואכן, בעשורים האחרונים חל פיחות ממשי בחקלאות, והאי קפריסין על שני חלקיו, הטורקי והיווני, מוטה באופן בולט לענף התיירות, יותר מכל ענף כלכלי אחר. בתי מלון רבים נבנו במקומות שונים באי, ומשרתים מספר גדל והולך בהתמדה של תיירים. בשנים האחרונות גילו בקפריסין גם את הפוטנציאל העצום של התייר הישראלי, וכיום ניתן למצוא שם נופש כשר, כמענה לצורך אמיתי של תיירים ישראלים ויהודים מכל רחבי העולם. יש מלונות כשרים בחול, ויש את בית חב"ד המסייע לתיירים השוהים במקום בהסעדה כשרה. בתי המלון באי מפוזרים לאורך החופים ובערים הגדולות בו. מדובר בבתי מלון ברמה הגבוהה ביותר, המציעים לנופשים בהם מגון רחב של פעילויות ואטרקציות המנעימים את זמנם של הנופשים ומותירים אצל מרביתם טעם של עוד.

ענפים נוספים בכלכלה הקפריסאית

גילויי הגז והנפט של השנים האחרונות באזור הים התיכון עתידים לשנות במידה רבה את דפוסי הכלכלה בקפריסין, כמו גם במקומות רבים אחרים לחופי הים התיכון. כבר כיום הולכים ונרקמים קשרים בין האי לבין מדינות אחרות לייצוא גז ונפט לאירופה. גם מדינת ישראל מהדקת את הקשרים שלה עם קפריסין, אי שמאז ומעולם נחשב ידידותי לישראל. צינור הגז של ישראל לכיוון אירופה יעבור בקפריסין, וישראל תסייע במידה רבה לפיתוח שדות הנפט והגז של האי. כיון שהאי קפריסין חבר באיחוד האירופי, יהיה לו קל יותר לשלב את עצמו בכלכלה הזאת, התחומים הנפט והגז. על פי התחזיות, מדובר בתחום שיהווה חלק משמעותי בכלכלה העתידית של האי ועשוי לשנות מהקצה אל הקצה את ההתנהלות הכלכלית והפיננסית של האי הנפלא הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *