תקופת הבחירות של שנת 2019 מוצאת את ישראל כולה ממתינה בקוצר רוח למסרים מן המנהיגים העתידיים שלה. ראשי מפלגת כחול לבן סחפו את הציבור עוד לפני שהמפלגה פרשה את המצע שלה בפני הציבור, וכולם ממתינים. ברור לכל כי דרך הפרסום של אותו מצע תהיה דיגיטלית. בין אם יהיה מדובר על מסיבת עיתונאים, תוכנית אירוח או פוסט בפייסבוק – כולם יודעים שמדובר על שידור חי למיליוני בתי אב בישראל. בעבר, חולקו דפים מדלת לדלת והיה ברור כיצד המידע אמור להגיע אל הבוחרים. גם לתשדירי הבחירות יוחדו שעות ייעודיות והצפייה בהם הייתה עם רייטינג שיא. כיום, פשוט צריך לחכות לסטטוס שיעלה, אבל כל כך חשוב לדעת איך לכתוב אותו נכון. גם אם מדובר על מצע מפלגתי ובין אם מדובר על הסרט שאתמול הוקרן בקולנוע, סטטוסים מגניבים חייבים להיות כתובים נכון כדי לתפוס את תשומת הלב של הקוראים. הנה כמה דרכים מומלצות כדי להבין איך לעשות זאת היטב.

סטטוסים מגניבים – שלב אחרי שלב

מטרת הסטטוס

הדבר החשוב ביותר הוא להגדיר מהי מטרת הסטטוס. לשם מה הוא נכתב ויוצא אל אוויר העולם? האם מדובר על מצע פוליטי אותו רוצים לחלוק? בדיחה טובה שרוצים להעביר הלאה? סגנון הכתיבה תלוי מאוד במטרה עצמה ולאן הכתוב אמור להגיע. לפני תחילת הכתיבה, כדאי לשבת ולהבין מהי הנקודה העיקרית אותה רוצים להעביר ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. עם מטרה ברורה, הכתיבה מגיעה מאליה ואין בריחה למקומות אחרים בטקסט.

קהל היעד

האם ברור לכותב מי הוא קהל היעד אליו הוא מעוניין לכוון? במערכת הבחירות לדוגמא, מכוונים אל בתי האב שאליהם ניתן להגיע. בתי ספר מכוונים אל התלמידים והוריהם, בדיחות מכוונות אל כל מי שמעוניין לצחוק ובתי חולים ליולדות מכוונים אל קהל נשי בגילאי הפוריות. כל אחד מהקהלים הללו ייחשף לפוסטים בצורת כתיבה אחרת, שיכולה להתאים ולעניין אותו ואסור לוותר על ההתאמה אליהם. פוסט שכתוב בצורה לא מותאמת אל הקהל עלול לפספס את יעדו ואף לגרום יותר נזק מתועלת.

יצירת מכנה משותף

טקסט מאחד הוא דבר חשוב ונוגע ללב. למרות שקהל יעד יכול להיות רחב מאוד, אם לוקחים כדוגמא פוסט המיועד לגברים בני 35 ומעלה. הרי מדובר על כמות עצומה של אנשים שונים אחד מהשני. כדי להפוך את הסטטוס למגניב ואפקטיבי ככל האפשר, יש לכוון את המכנה המשותף הבסיסי ביותר שיש לכל אותם אנשים. אהבה למשפחה, תחביבים או עזרה לאחר הם לרוב נושאים שיכולים ליצור קו הסכמה נרחב גם בין אנשים שונים משמעותית זה מזה.

הנעה לפעולה

סטטוס טוב באמת לא יסתפק רק בהעברת מסר אל הגולש. הרי כמעט כל טקסט יכול להעביר בדרך כזו אחרת את המסר הרצוי. קורא שכבר נכנס אל הכתוב כנראה מתעניין בנושא ולא יהיה קשה לתפוס את תשומת ליבו, אך מה עושים עם אותה תשומת הלב אחר כך? אפשר לתת לעניין שלו להתמסמס ולקוות שהוא ישוב עצמאית בשנית. מן הצד השני, אפשר להניע לפעולה כבר בסוף הפוסט ולאפשר לגולש נתיב טבעי להוציא אליו את הרצון שלו לפעולה. היכולת הזו להניע לפעולה יכולה להפוך את הגול מקורא פסיבי למשתמש אקטיבי, מה שיאפשר לו להרגיש שהוא עושה משהו בעבורו ואילו כותב הפוסט יוכל ליהנות מפירות העשייה.

מקוריות בתוכן

בעולם בו יש מיליוני דפים בפייסבוק, מאות אלפי אומנים, יוצרים וכותבים שונים – הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על מקוריות ואותנטיות. תוכן ממוחזר ולעוס לא מדבר אל הגולשים והם פשוט מדפדפים הלאה, לא ממתינים לרגע. לעומת זאת, תוכן שיוצר במיוחד עבורם וזאת הפעם הראשונה שהם נתקלים בו ברחבי הרשת – זו יכולה להיות חוויה מרעננת שתגרום להם לקרוא את הכול בתשומת לב. חשוב לציין שגם מבחינת פייסבוק, תוכן לא מקורי מקבל פחות חשיפה בעמודים העסקיים, לכן מומלץ לבעלי עסקים לייצר לעצמם את התוכן ולא לשתף פוסטים של אחרים באופן קבוע.

בחירת התמונה הנכונה

מומלץ לעשות ניסוי קטן. נסו לפתוח את דף הפייסבוק האישי שלכם ולעבור על הפיד שלכם. נסו לחפש אחרי פוסטים ללא תמונה. כמה כאלו מצאתם? שניים? שלושה? כמעט כולם יהיו עם תמונה, גם אלו הפרטיים וגם העסקיים. למה זה, אתם בטח תוהים לעצמכם. בסופו של יום, העין שלנו תופסת את המידע ומעבירה אותו למוח בצורה סלקטיבית. אם יש משהו שמושך את העין, המידע הזה עובר למוח מהר יותר, ומה תופס טוב יותר את העין מאשר תמונה? אז חייבים לחפש תמונה שתתאים לכתוב בפוסט, אבל אם אין ברירה עדיף לשים גם סתם תמונה חמודה או מושקעת שתמשוך את הגולשים, אפילו אם היא לא בהכרח קשורה לכתוב. בשנים האחרונות התגלה במחקרים כי תמונות חמודות של חתולים או כלבים הן בעלות פוטנציאל גדול למשיכת תשומת ליבו של הגולש, אז כדאי להשתמש בהן!

השתתפות בסטטוס ובתגובות עליו

סטטוס הוא ממש כמו ילד. לפעמים לוקח זמן עד שהוא נולד, אבל אחרי שהוא יצא לאוויר העולם יש לו רגליים משלו והוא יכול להתגלגל למקומות שלא צפית מראש. למרות זאת, ממש כמו ילד, האחריות עליו היא עדיין שלך. במידה ויש עליו תגובות, נאצות, כעס או הבעת התפעלות – הכותב צריך להיות שם כדי להפוך את הסטטוס לפעיל ואינטראקטיבי. לענות לקהל, להראות שהרוח החיה מאחורי הסטטוס עדיין שם והיא מוכנה לשתף פעולה לאורך כל הדרך. סטטוסים אקטיביים נחשבים לטובים ביותר ברשת, מגבירים את החשיפה אליהם ואל הכותב וגם גורמים לגולשים לחזור גם בפעם הבאה בכדי להשתתף בחוויות דומות שכאלה.

 

ערך מוסף

הרשת היום מוצפת במידע חסר ערך שמתגלגל בכל פינה. כל מיני עובדות לא חשובות, שאלות שאין עליהן תשובות או חידות מוזרות. עודף המידע הזה יכול רק להפריע לגולש ולכן הוא מתחיל לסנן מידע לא נחוץ ומדלג מעל פוסטים שהוא לא חושב שיקדמו אותו. למרות הרתיעה של הגולשים, זאת ההזדמנות לזרוח ולהתעלות מעל פוסטים אחרים. באמצעות כתיבה נכונה והוספת ידע מבוסס ואמיתי לפוסט, הגולש יכול להרוויח מעצם הקריאה ידע שיוכל לסייע לו בהמשך. במידה והגולש אכן מרגיש שהוא הרוויח משהו בזמן הקריאה, הוא יחזור לסיבובים נוספים של קריאה ולנסות ללמוד עוד, מה שיכול להגביר את זרם הגולשים לדף ולהפוך אותו לנפוץ יותר.

 ויראליות

זהו הגביע הקדוש של כותבי סטטוסים. כל אחד היה רוצה לראות את הפוסט שהוא כתב הופך לוויראלי, מקבל אלפי שיתופים ובעצם מגיע כמעט לכל גולש בישראל. אז איך עושים את זה? מהי הנוסחה? קודם כל, משתמשים בכל הטיפים הכתובים למעלה ומייצרים פוסט מנצח מכל הבחינות. לאחר שעוברים על כל הפרמטרים ומוודאים שהם אכן קיימים בפוסט, משגרים את הכתוב לאוויר העולם ומתפללים לטוב. אבל גם לאחר יישום של כל הכללים, חשוב לזכור שאי אפשר לדעת איזה פוסט יהפוך לוויראלי ואיזה יישכח בתהום הנשייה ולכן, גם אם הסטטוס הראשון לא מצליח אסור לוותר. צריך להמשיך לשני, אחריו לשלישי, עד שיגיע הפוסט שיגשים את החלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *